ورزش و فعالیت های بدنی مناسب برای کودکان

  • نویسنده: علیرضا سنادی
  • تاریخ: تیر ۲۴, ۱۳۹۶

مقوله ورزش در کودکانی که دوران خردسالی فعالیت بدنی و ورزشی بیشتری انجام می دهند با احتمال بیشتری در بزرگسالی این فعالیت ها را ادامه می دهند و بالغین فعال تری خواهند شد.

پیاده روی کودکان, walking and running,sportico.ir,اسپورتیکو,ورزش برای سلامت کودک,www.sportico.ir

وقتی کودکان به دوره نوجوانی می رسند معمولا فعالیت بدنی و ورزشی آنها کاهش می یابد و مدت تماشای تلویزیون ، فیلمها و انجام بازیهای کامپیوتری افزایش می یابد.

پیاده روی کودکان, walking and running,sportico.ir,اسپورتیکو,ورزش برای سلامت کودک,www.sportico.ir

تعدادی ازعوارض اضافه وزن در کودکان عبارتند از:

مشکلات عضلانی اسکلتی

دیابت نوع دو وب سایت تخصصی پزشکی ورزشی

بسته شدن زودرس صفحات رشد.

اعتماد به نفس پایین

سازمانهای بهداشت جهانی توصیه می کنند کودکان روزانه حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید در اکثر روزهای هفته انجام دهند.

پیاده روی کودکان, walking and running,sportico.ir,اسپورتیکو,ورزش برای سلامت کودک,www.sportico.ir

قبل از بلوغ کودکان باید انواع متنوعی از فعالیتهای بدنی و ورزشی را انجام دهند تا مهارتهای عمومی آنها بهبود یابد؛ همچنین بتوانند علایق ورزشی خود را شناسایی کنند. عضلات در کودکی باید فعال شوند تا در آینده بتوانند کارهای خود را انجام دهند.

پیاده روی کودکان, walking and running,sportico.ir,اسپورتیکو,ورزش برای سلامت کودک,www.sportico.ir

از فعالیت کودکان چاق در آب و هوای گرم خودداری شود زیرا که آنها بیشتر مستعد گرمازدگی هستند. برای پیشگیری باید آب بدن آنها کافی باشد. در طی فعالیت بدنی و ورزشی کودکان معمولا آب کافی نمی نوشند. پس والدین یا مربیان باید حواسشان به نوشیدن کافی آب توسط کودکان باشد.

پیاده روی کودکان, walking and running,sportico.ir,اسپورتیکو,ورزش برای سلامت کودک,www.sportico.ir

(برای کودکان زیر ۱۰ سال توصیه به نوشیدن ۱۵۰ تا۲۰۰ سی سی (کمی کمتر از یک لیوان) آب ۴۵ دقیقه قبل و ۷۵ تا ۱۰۰ سی سی (نصف لیوان) هر ۲۰ دقیقه در طی فعالیت بدنی و ورزشی و بلافاصله پس از اتمام فعالیت شده است.)

پیاده روی کودکان, walking and running,sportico.ir,اسپورتیکو,ورزش برای سلامت کودک,www.sportico.ir

(برای کودکان ۱۰ تا ۱۵ سال توصیه به نوشیدن ۳۰۰ تا۴۰۰ سی سی آب ۴۵ دقیقه قبل و ۱۵۰ تا ۲۰۰ سی سی هر ۲۰ دقیقه در طی فعالیت بدنی و ورزشی و بلافاصله پس از اتمام فعالیت شده است.)

پیاده روی کودکان, walking and running,sportico.ir,اسپورتیکو,ورزش برای سلامت کودک,www.sportico.ir

هیچ نوشیدنی دیگری نمی تواند جایگزین آب شود.
اگر فعالیت بیش از ۶۰ دقیقه طول می کشد بهتر است از آب دارای کربوهیدرات و الکترولیت استفاده شود.
هر گونه فعایت ورزشی اختصاصی وحرفه ای در دوران کودکی ممنوع است.

پیاده روی کودکان, walking and running,sportico.ir,اسپورتیکو,ورزش برای سلامت کودک,www.sportico.ir

قبل از ۶ سالگی کودکان نباید فعالیت بدنی و ورزشی را به صورت شرکت در مسابقه انجام دهند. از ۶ تا ۱۰ سالگی مهارت های حرکتی کودکان تکامل می یابد اما هنوز نمی توانند حرکات پیچیده را انجام دهند از این رو باید فقط در سطوح ابتدایی ورزش ها شرکت کنند. از ۱۰ تا ۱۲ سالگی به تدریج مهارتهای حرکتی و شناختی هم تکامل می یابد و کودک مفهوم کار تیمی را بهتر درک می کند.

پیاده روی کودکان, walking and running,sportico.ir,اسپورتیکو,ورزش برای سلامت کودک,www.sportico.ir

والدین باید کودکان خود را برای شرکت در فعالیت ورزشی تشویق کنند؛ اما کودک را مجبور به شرکت در مسابقه یا ورزش خاص نکنند.

کودکان را تشویق کنند تا اهداف واقعی را بشناسند وبا شرافت ورزش کنند بجای اینکه تلاش آنها صرفا در جهت برنده شدن باشد.

والدین هر گز کودکان را به علت اشتباهی که در بازی کرده اند تنبیه نکنند.

پیاده روی کودکان, walking and running,sportico.ir,اسپورتیکو,ورزش برای سلامت کودک,www.sportico.ir

کودکان در حین ورزش باید لباس وکفش مناسب بپوشند و از وسایل ایمنی لازم استفاده کنند(مانند کلاه محافظ در زمان دوچرخه سواری) گرم کردن و نرمشهای انعطاف پذیری بهتر است قبل از فعالیتهای ورزشی انجام شوند.

پیاده روی کودکان, walking and running,sportico.ir,اسپورتیکو,ورزش برای سلامت کودک,www.sportico.ir